Największy portal aukcyjny w Polsce? Dokładnie. Allegro. Nie trzeba wyjaśniać na czym polega fenomen tego portalu i jak bardzo on ułatwia nam życie. Skoro tak wiele osób z niego korzysta, tak wiele w ciągu dnia dokonuje się transakcji, niemożliwym jest by wszystkie zostały przeprowadzone w sposób właściwy i bez doznania uszczerbku chociaż przez jedną ze stron. Z jakimi sposobami oszustw możemy się spotkać na - nie tylko allegro - ale na innych portalach aukcyjnych? Oczywiście, podstawowym problemem może być sam sprzedający. Po dokonaniu opłaty za towar po prostu go nie otrzymujemy. Zawsze warto poświęcić chwilę i zobaczyć jakie opinie posiada osoba od której chcemy coś nabyć.
Poza tym warto zwrócić uwagę od jakiego czasu ta osoba jest zarejestrowana na allegro, czasem dobrą opinię mogą wystawić inni „zaprzyjaźnieni” allegrowicze. Najbezpieczniejsza opcja? Przesyłka za pobraniem. Rozsądnie jest również otwierać paczkę przy kurierze. Drugą kwestią na jaką należy zwrócić uwagę, jest opis produktu. W efekcie czego zamiast zakupu np. płyty z grą, z muzyką, kupujący nabywa jedynie jej opakowanie. Na zdjęciu aukcji widzimy nowe pudełko wprost ze sklepu m.in. wraz z opisem jaka to gra i jakie są jej wymagania, czy też kolejność piosenek na płycie, z promocyjną ceną w granicach 75% ceny sklepowej. Poprzez pobieżne zapoznanie się z opisem aukcji i kliknięciem „kup teraz” narażamy się na wydanie dużej sumy za same pudełko a czasami nawet za zakup komputera ale tylko widocznego na otrzymanym później zdjęciu.
Trzecią, najczęściej spotykaną sytuacją narażającą na utratę pieniędzy to kupno rzeczy już z wadą. Jak stanowi art. 560 Kodeksu Cywilnego sprzedawca po zgłoszeniu mu wady ma czas na naprawę lub wymianę. Jeśli sprzedający nie raczy nawet nam odpisać to w tym momencie już wiemy, że zostaliśmy bezwstydnie oszukani. Jakie należy podjąć kroki? Z pewnością udać się na Policję, szczegółowo opisać cały proceder oraz przekazać komplet posiadanych dokumentów (numer oferty, dane sprzedającego, numer rachunku bankowego na który została dokonana wpłata, dokument potwierdzający dokonanie zapłaty za towar, wydruki treści korespondencji prowadzonej ze sprzedającym oraz oczywiście wydruk strony przedmiotu).
Ponadto, to co poszkodowanego najbardziej interesuje – odzyskanie pieniędzy. Należy złożyć pozew do Sądu przeciwko sprzedającemu i starać się o uzyskanie nakazu zapłaty. W zależności od ilości spraw w danym wydziale cywilnym możemy liczyć na odzyskanie pieniędzy w przeciągu kilku miesięcy.
Wrzechobecną praktyką jest pisanie przez sprzedawców (przedsiębiorców) w serwisach np. takich jak Allegro, że nie odpowiadają oni za wysłany towar. Zapis ten jest niezgodny z prawem, gdyż do momentu otrzymania towaru przez konsumenta, za zaginięcie, lub uszkodzenie towaru odpowiada przedsiębiorca. Podstawa prawna – art. 548 § 3 Kodeksu cywilnego